sobota, 23 lipca 2011

Coaching w biznesie, a inne formy osiąganie celów.

Zgodnie z definicją coaching jest procesem doskonalenia, prowadzony przy wsparciu coacha. Bardzo często polega na korygowaniu, nieskutecznych zachowań. Polega na obserwacji osoby coachowanej w trakcie wykonywanej pracy, samoocenie, informacji zwrotnej i planowaniu nowych strategii postępowania. Podstawą procesu jest partnerska relacja i zaufanie między coachem i klientem. Zadaniem coacha jest wspieranie podopiecznego w procesie osiągania celów. Wskazane jest, aby coach miał „czysty” obraz klienta, nie zaburzony inną wcześniejszą relacja. Ma to na celu, jak najbardziej, obiektywne spojrzenie na sprawę.

Wśród innych metod osiągania celów w organizacjach biznesowych wymienię:

1. mentoring
2. doradztwo
3. consulting
4. szkolenie
Czym się one różnią od coachingu?

Mentoring jest prowadzony przez bardziej doświadczonego pracownika. Polega na pokazywaniu oczekiwanych zachowań, dawaniu rad. Najczęściej jest wykorzystywany podczas wprowadzania nowych pracowników, w zakres obowiązków zawodowych.

Doradztwo polega na pracy z osobą niezadowoloną z efektów swojej pracy. Jest skoncentrowane na radach.

W consultingu mamy do czynienia z całościowym podejściem do biznesu, jako procesu. Jednostka jest w nim traktowana wyłącznie w kategoriach zespołu, więc wpływ na jednostkę jest tylko pośredni. Konsultant zajmuje się ekspertyzą i rozwiązaniem konkretnych problemów biznesowych.

Szkolenie to transfer wiedzy. Trener przekazuje wiedzę, której nie posiada pracownik. W przeciwieństwie do coachingu, gdzie klient jest ekspertem w swojej dziedzinie i on zna odpowiedzi, na pytania coacha. Tą dziedziną jest życie klienta, z cały bagażem doświadczeń zawodowych i osobistych. Nikt inny nie zna klienta lepiej, niż on sam.
Jaką wiedzę powinien posiadać coach, aby być skuteczny?

W przeciwieństwie do trenera nie musi mieć wiedzy w obszarze, w którym klient jest ekspertem. Najważniejsze, aby miał wiedzę i doświadczenie w procesie kierowania rozwojem klienta. Należy się wystrzegać osób, które uczyły się coachingu na weekendowym szkoleniu, prowadzonym przez domorosłych trenerów. Takie osoby mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku i doprowadzić do utrwalania się opinii, że coaching to „brutalne” opieprzanie handlowców.

Zobacz ciekawy blog:
http://zdrowejagody.pl

http://ebiznes.zdrowejagody.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz